Moje kolovrátky

Moje kolovrátky



K roku 2023 - zprava do leva: DIY, Viki a Kiwi

Pokud chcete vědět něco k typům kolovrátků a tak, pak podrobněji popisuji ZDE.


A zde uprostřed nový (v roce 2024) přírůstek do rodiny - Sára (tedy Louët S17 s irským napínáním) - podrobněji o Sáře níže.

Můj první - DIY kolovrátek s irským napínáním

Můj první kolovrátek vznikal postupně v létě 2022. Tehdy jsem ještě nevěděla, zda mne předení bude bavit, tudíž se mi nechtělo investovat ne zrovna malé peníze za nový kolovrat (tehdy nejlevnější jednošlapkový kolovrátek od u nás dostupné značky Louët - S17 s irským napínáním - byl za necelých 10 tisíc, ale dvoušlapkové kolovraty se pohybovaly kolem 14ti a více tisíc korun). Proto jsem se rozhodla, že si kolovrátek postavím sama ze zbytků dřeva a dokoupím potřebný spojovací materiál. Přeci to nemůže být tak složité, ne? :-)))

Budovala jsem ho sama na základě nastudovávání různých konstrukcí - videa, obrázky, návody ... Tento můj kolovrátek při budování prošel několika etapami vývoje. Velkou inspirací mi byl Dodec - což je spindle spinning wheel (tedy kolovrátek ne s cívkou, ale s vřetenem). Jeho tvůrce má různá videa na svém kanálu Edmund Dantes a na netu je někde k dohledání a ke stažení celý návod na konstrukci - v angličtině a v palcích, tudíž nutno přepočítávat do metrického systému :-) Takže jsem nejprve postavila tento jednoduchý kolovrátek a postupně jsem jej pak přebudovávala na dvoušlapkový (resp. s překlopným mechanismem pro pohon dvěma nohama, ale jedinou klikou) a na cívkový s navíječem. Tuším byly tři verze navíječe :-) No a cívky jsem si nevyráběla, ale celé jsem to stavěla na cívkách značky Kromski, které byly cenově nejvýhodnější a umožňují jak irské, tak i skotské napínání, případně i dvojitý pohon. Z důvodu větší jednoduchosti konstrukce jsem končila svou konstrukci ve formě irského napínání, kdy je poháněná cívka a bržděný navíječ. Pohon zajišťuje prádelní guma ustřižená na míru a s šitým spojením.

Je schopný předení. Naučila jsem se na něm příst a něco jsem i na něm upředla a seskala. Takže plně funkční stroj :-)))) Hurá!

Od zimy 2022/23 je však odstavený na půdě a buď jej někdo bude chtít, nebo jej časem rozeberu, aby nezabíral zbytečně místo. Při práci poněkud vrže a vydává různé zvuky, protože nemá ložiska a také díky různým nepřesnostem z ruční výroby. Příliš silně vtahuje, takže při předení tence jsem musela použít křížové vedení přes háčky navíječe (eng. cross lacing on a spinning wheel). No a šlapat ho je únavnější než u mých moderních kolovrátků s ložisky.

Zde tohoto fešáka vidíte vpravo, ve srovnání s mým druhým kolovrátkem (prvním zakoupeným), což je skládací Louët Victoria S95. 

Viktorka - můj druhý, resp. první kupovaný

Předení (vlny) mě opravdu chytlo, tudíž jsem si po dlouhém vybírání a zvažování různých pro a proti na podzim 2022 objednala svůj první kupovaný moderní kolovrátek, a to fungl nový. Viktorka, tedy Louët Victoria S95, dorazila 9. 11. 2022. Je tak nízká, že i za chodu (tedy s rotujícím navíječem) se mi vejde pod kuchyňský stůl :-) Jde o skládací kolovrátek, tedy prý cestovní. Já ji téměř neskládám a své místo má právě pod pravou polovinou mého kuchyňského stolu. Tudíž ji kdykoliv mohu povysunout, nandat pružný hnací řemínek, brzdu a mohu chvilku příst.

Co o ní říci? Je to maličký, lehoučký skládací kolovrátek (prý 3,6 kg, ale nevážila jsem ji). Roztomilý a svým způsobem velmi jednoduchý, ne však úplně laciný (stála mě 16.500,- Kč). Má dva pedály, ale díky překlopnému mechanismu má jen jedinou kliku. Třístupňový plastový přeslen je napevno a nejde vyměnit, ale převodové poměry mi naprosto vyhovují. Uchycení osy navíječe je velmi jednoduché, s pomocí magnetu, takže výměna cívek je rychlá a snadná. Ložiska jsou kuličková a krytá, tudíž žádné mazání olejem, minimální údržba, což je pro mne skvělé!
Přijde mi vhodná spíše na předení tenčích přízí. Má skotské napínání, tedy bržděnou cívku. Původní brzda je tvořena kulatou gumičkou s textilním opletem. Ano, nezvyklé, protože jiní výrobci používají jakýsi silon/nylon s jemnými pružinkami. Tato gumička se mi po čase prodřela, tudíž jsem odvinula a navázala neprodřenou část. I ta se časem prodřela. Zkoušela jsem tedy v galanterii zakoupenou gumičku (tuším označovaná jako "klobouková"), tu jsem časem změnila na jiné brždění, ale o tom až dále. Toto původní brždění gumičkou umožňuje velmi, opravdu velmi jemné ladění brždění, tudíž super na jemná a krátká vlákna a tenké příze. Problém nastává u silnějších přízí, potažmo při skaní, kdy jsem měla problém to ubrzdit, tedy aby to vtahovalo. Pravda, to už bylo při mých dalších modifikacích.

Moje modifikace Viktorky (Victoria S95 + cívky Kromski a jiné úpravy):
Protože jsem měla nakoupené cívky Kromski a vypadalo to čím dál více na odstavení mého DIY kolovrátku, tak jsem zvažovala, jak je použít na Viktorce. Přeci jen cívky nejsou laciná záležitost. Mělo to dva háčky:
1) Cívky Kromski jsou delší než cívky na Viktorku, ale jen o ten jeden konec ("přeslen" na cívce s jednou drážkou - Kromski má na standardních cívkách toto na obou koncích, a to s různým průměrem "přeslenů"). Tak jsem vzala své dvě nelakované cívky Kromski a ten konec s menším průměrem jsem pilkou uřízla a chybějící "ložisko" na cívce jsem nahradila starým těsněním, jehož vnitřní průměr jsem doupravila vrtákem na dřevo. Funguje to a ve standartním navíječi na Viktorku mohu používat tyto dvě zkrácené cívky, tudíž se třemi originálními mám 5 cívek :-)
2) Jenže lakované standardní cívky Kromski se mi řezat nechtělo. Navíc kromě standardních cívek Kromski jsem také měla několik větších cívek Kromski (označované jako Jumbo na 300g příze), na které jsem byla zvyklá skát. No a ty se nevešly průměrem do navíječe na Viktorku. Zabralo to nějakou dobu koumání a měření, protože jde doslova o milimetry, aby se to vešlo a neškrtalo. No a pak přišlo vyrábění, až jsem si vyrobila svůj vlastní navíječ, který pojme nezkrácené cívky Kromski (standardní i ty Jumbo), navíc jsem si na něm vyzkoušela tzv. delta ústí. Tato modifikace s ještě gumičkovou brzdou je hezky vidět na mém videu o řetízkovém skaní (eng. chain plying) - mimochodem ve videu mám pár přeřeknutí, na které upozorňuji v popisku pod videem na YouTube.

Ke konci videa ukazuji i původní navíječ k Viktorce s původní cívkou. Všimněte si na něm na konci ocelové osičky toho zářezu či vykousnutí napříč osičky. Ten totiž pasuje dovnitř do držáku, kde je napříč jakýsi silný drát a také tam musí být docela silný magnet, který navíječ pak drží - to je ten zvuk zacvaknutí, kde to celé do sebe zapadne.  (Osička navíječe jde na kolovrátku skrz ten černý plastový přeslen.)
Díky tomuto jednoduchému systému držení je v podstatě docela snadné vyrobit jiné příslušenství - stačí ocelová tyčka průměru 8 mm a na jejím konci potřebujete vyrobit stejný zářez. Dá to trochu práce, ale jak vidíte, vyrobila jsem si takto vlastní navíječ. No a i jen samotné vřeteno pro experimenty typu "spindle spinning wheel" :-) Ale o něm třeba někdy jindy a jinde.

Modifikace brzdy:
Jak jsem zmínila, původní je brždění tenkou kulatou gumičkou s textilním opletem. Výhodou je velmi jemné ladění vtahování. Nevýhodou se ukázala krátká životnost a také to, že při skaní na větší cívky Kromski v mém vyrobeném navíječi byl ke konci při zaplněné cívce problém ubrzdit cívku a zajistit tak vtahování a navíjení vzniklé příze.
Proto jsem si řekla, že to nahradím pružinkou a pevnou šňůrkou. Zašla jsem do železářství a koupila malou pružinku s očky/háčky na obou koncích. Jenže tato pružinka je příliš tuhá, tudíž neumožňuje jemné ladění brzdy pro běžné předení, ale pro skaní na větší cívky Kromski se použít dá, i když to není úplně optimální.
Když jsem si objednávala svůj další kolovrat :-), tak jsem si k němu zároveň objednala náhradní set brzdy skotského napínání, tedy ten klasický silon/nylon se dvěma jemnými pružinkami. No a tu jednu jsem dala místo té tuhé ze železářství na konec šňůrky brzdy. Funguje to dobře :-) a Viktorku přímo miluji.

Kiwi - můj třetí kolovrátek, druhý kupovaný

Viki (Viktorka, alias Victoria S95) je spíše na tenké příze. Sice na ni nabízejí nástavbu pro "umělecká" vlákna, ale po sečtení všech potřebných částí a dalších cívek to není úplně laciná záležitost, navíc si nejsem jistá, jak tak lehký a svým způsobem "křehký" kolovrátek by něco takového bezpečně poháněl pro tvorbu silné příze.

Tudíž jsem přemýšlela, jak zvýšit škálu svých možností předení a skaní silnějších a dost silných přízí. Uvažovala jsem o oživení mého DIY kolovrátku, ale ten má také své limity. Když už jsem měla větší cívky Kromski, tak jsem se porozhlédla po jejich nabídce. Ale zároveň jsem měla u toho na paměti, že další kolovrat se mi také musí vejít domů, tudíž by se hodilo opět něco "skladnějšího", což byl vlastně na začátku i důvod, proč jsem si kupovala předtím Viktorku. Kromski má sice "skládací" kolovrátek Sonata, ale na něj není set pro opravdu silné příze. Ten existuje (tedy jsem viděla v nabídce) jen pro kolovrat Minstrel. Ale Minstrel není skládací, není úplně laciný, a tento set má skotské napínání, kdy jsem si nebyla jistá silou brždění. Také nějak nemusím tu přehnaně ozdobnou soustruženou estetiku. Pravda, naopak umí i dvojitý pohon.

Tak jsem se porozhlédla v nabídce kolovratů a příslušenství k nim u třetí v tu dobu u nás dostupné značky, a to Ashford. A oslovil mne Kiwi 3, docela dobrá cena - lacinější než Viktorka (stál mě 14.368,- Kč lakovaný - cena k jaru 2023), sklopné pedály (tedy může být docela skladný, i když pod stůl se mi nevejde :-), a navíc má dokoupitelný Super navíječ s opravdu obřím vstupem a třemi cívkami + skací stojánek (stál mě 6.863,- nelakovaný - cena k jaru 2023). Funguje to jako kompletní výměnná hlava, tudíž poměrně snadná přestavba ze standartního, kde je skotské napínání, na tento super navíječ, kde je irské napínání! Hodně zajímavá věc. Na jaře 2023 jsem si vše objednala, ale nějak nastaly prodlevy s asi výrobou a dodáním až z Nového Zélandu. Tudíž kolovrátek dorazil v krabici v rozloženém stavu ke smontování na konci června. A Super navíječ, tedy ten celý set vyžadující smontování (mám nelakovanou verzi) dorazil až na začátku srpna 2023. Cívky v tomto setu - každá má prý kapacitu 500 g příze! :-)))

Fotka vlevo: vlevo je Ashford Kiwi 3 se standardní hlavou (všimněte si roztomilého obrázku ptáka Kiwi na pravém pedálu :-) ve srovnání s Louët Victoria S95 s jejím původním navíječem a cívkou. Také je za nimi vidět ten můj zmiňovaný kuchyňský stůl (IKEA), kde pod pravou polovinou bývá zpravidla Viktorka zaparkovaná, vždy připravena na předení :-)

Fotka vpravo: Ashford Kiwi 3 již se Super navíječem a také na svém obvyklém pracovním místě mezi kuchyňským stolem a komodou.

Zde Kiwi v akci při řetízkovém skaní se standardní hlavou:

No a abyste měli představu - srovnání různých velikostí cívek, co k létu 2023 mám v arzenálu (od každé velikosti mám minimálně 3 kusy :-):

Zleva:
1) Ashford: Kiwi 3 hlava supernavíječe s obří cívkou, standardní cívka pro Kiwi 3 (plná - s jednonitkou vlny);
2) Kromski: jumbo cívka v čirém laku, standardní Kromski v ořechovém laku;
3) Louët: standardní cívka pro Victoria - je nejmenší.

Mimochodem - firma Kromski je úžasná v tom, že používá stejné cívky na všechny své kolovraty (tedy toto platí k roku 2023), a to ve 3 velikostech - standardní, Jumbo a Obří jumbo. Pravda, na kolovrátek pak potřebujete mít vhodný navíječ, což je dokoupitelné příslušenství. Zatímco Louët i Ashford mají spousty různých cívek a při nákupu si musíte dávat pozor, zda ta cívka je pro daný kolovrat určena či nikoliv.

Co říci o Kiwikovi? Podobně jako Viki mají oba navíjece na Kiwi posuvná očka. Kiwi je výrazně těžší než Viktorka, ale to je v podstatě každý kolovrat (prý 7,7 kg, ale nevážila jsem). Lehce jiný pocit ze šlapání, tedy mechaniky pohybu, trochu jsem si na to musela zvykat, abych jej neodtlačovala od sebe po podlaze :-) Hnací kolo je robustní a má na sobě 3 drážky (Viktorka má na slabším a menším kole jen jedinou drážku) - 3 stupně, které jdou u standardní hlavy proti 3 stupňům přeslenu, který je vyměnitelný, a při super navíječi jde proti jediné drážce na cívce, čímž jsou díky elastickému hnacímu řemínku zajišťovány alespoň trochu různé převodové poměry, ale má to své ... mouchy. Takže na obří cívky jedu zpravidla na střední drážku na kole, protože na nejmenší/nejrychlejší drážce na kole hnací řemínek podivně vibruje a vydává nepříjemný zvuk.
Trochu mi nevyhovuje kolíček pro regulaci brždění u standardní hlavy, který se mi někdy vyndá úplně, odvine se mi tak ten silon, a tím se mi totálně rozhasí nastavení brzdy. Ale asi jde o zvyk, zkusila jsem jej více vtlačit a otáčet s ním sice více ztuha, ale opatrněji, a už se nevyndává. Tak snad to bude fungovat. U Viktorky je kolík pro regulaci brzdy přidělaný a nezůstává v ruce.
Co mě však nejvíce dostalo a donutilo mě to přestat používat můj DIY skací stojánek z papírové krabice a vratového šroubu, je to, že:

KIWI MÁ OSY NAVÍJEČŮ (standardní i super navíječ) PRŮMĚRU 6 mm,
ZATÍMCO VICTORIA MÁ PRŮMĚR 8 mm,
TO SAMÉ KROMSKI (8 mm).

a Sára neboli Louët S 17 (viz níže) má také 6 mm :-)

!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! 

To jsou věci, co? Jenže to vám v popisku na e-shopu zpravidla neuvádí. Ale co se dá dělat. Asi je to těmi rozdílnými polokoulemi, těžko říct. (severní polokoule: Kromski - Polsko, Louët - Holandsko, zatímco Ashford - Nový Zéland = jižní polokoule :-)
Oprava k roku 2024 - polokoulemi to asi není - Louët irské napínání - 6 mm :-)))) Nechápu, proč to tak je, když mi přijde, že u irského napínání je na cívku daleko větší nápor kolmo na osu, než je u skotského napínání.

Další odlišností je umístění vodících háčků na navíječích. Je to vidět při zvětšení výše uvedené fotky obou kolovrátků.
Viktorka - naváděcí háčky jsou na stejné straně navíječe - tedy když jej položíte, tak oba háčky směřují nahoru. To mi vyhovuje, protože z hlediska toho, jak se tvořená příze navíjí na cívku, tak jsem zvyklá příst (po směru hodinových ručiček) na pravou stranu navíječe, no a skát (proti směru hodinových ručiček) na levou stranu navíječe.
Kiwi - naváděcí háček u standardní hlavy nebo očka u super navíječe jsou vždy při natočení tak, aby směřovaly nahoru, tak jen na jedné straně. U standardní hlavy vlevo, u super navíječe vpravo. To mi ne úplně vyhovuje. Ale opět, co se dá dělat :-) Jeden si musí zvyknout.

Sára = Sarah o´ Connor neboli oficiálně Louët S17 

Jde patrně o nejlacinější kolovrátek na trhu, na českém určitě. (Stál mě k přelomu března a dubna 2024: 8.747,- Kč + doprava.) Téměř celý je z překližky, není lakovaný, navíc naleznete přibalený kousek smirkového papíru a v návodu najdete informaci, že pokud je potřeba, tak si osmirkujte hrany jednotlivých částí :-) Tak jsem nejen hrany, ale i povrchy částí před jeho sestavením dobře přebrousila smirkovou houbičkou jemnosti superfine, abych si nikde nezadřela třísku a bylo to příjemné na omak. Tohle je totiž jedno z míst, kde výrobce záměrně snižuje náklady, aby udržel tento kolovrat jako řekněme vstupní kolovrat pro čerstvé zájemce o předení.

Tím, že je bez povrchové úpravy, tak nabízí prostor ke ... kreativitě a individualizaci, prostě se na něm můžete vyřádit a pomalovat či jinak vydekorovat jeho povrch. Já jsem byla zvědavá na předení, tudíž jsem jej (zatím) nijak nedekorovala a sestavila jsem jej do provozuschopného stavu.

Nyní trochu parametrů:
jde o kolovrat s irským napínáním - tj. poháněná je cívka s třístupňovým přeslenem přímo na ní a u ústí je brždění navíječe - to je ten pásek přes ústí navíječe, kde průměr ústí má být 12 mm;
POZOR - osa navíječe má průměr 6 mm !!!!!! (oproti kolovratům od Louët se skotským napínáním, kde je průměr 8 mm :-).
poměry mají být 1:5,5; 7,5; 10,5
průměr kola má být 50 cm, výška 70 cm, váha 5 kg, 

A nyní první dojmy:
Po smontování šel neskutečně ztuha. Pravda, jsem rozmazlená Viktorkou, která jde neskutečně lehoučce. Tak jsem vzala jemnou vazelínu a namazala jsem na přední panně uložení navíječe + vzadu na zadní panně vnitřek uložení osičky navíječe. Pomohlo to, i když na Viktorku to nemá. Postupně při předení, asi jak se to lépe promazávalo, tak už je to lepší. POZOR: nikdy nemažte krytá ložiska kola na zadním sloupku a pro uchycení kliky pedálu. Ta jsou dle výrobce zcela bezúdržbová - což miluji :-)
Obtížnost šlapání také ovlivňuje, jaký převodový stupeň na cívce zvolíte - čím menší (a rychlejší), tím to jde více ztuha, naopak ten největší = nejpomalejší, ale na silnější vlákno při pohodovém předení OK a na skaní taktéž, jde nejsnáze.

Sáru jsem si pořídila ze dvou důvodů zvědavosti: 
1) zvědavost na irské napínání u nového standardního kolovratu (oproti mému DIY a oproti irskému napínání supernavíječe na Kiwi);
2) zvědavost na jednošlapkový pohon.

K první zvědavosti - toto provedení kolovratu s irským napínáním je opravdu jednoduché, ale funkční. Dovoluje hezky ladit vtahování vlákna. Na úplně tenká vlákna to možná asi nebude, ale kdo ví, třeba si časem troufnu. Na běžnou přízi jistě OK. A na silnější jistě také OK. Prý je možné dokoupit i různé příslušenství.

A nyní k druhé zvědavosti :-) Nejprve to byla frustrace a nezvyk a pomáhala jsem si rukou na cívce, případně i na kole, abych kolovrat roztočila žádaným směrem. Až najednou nějak samovolně mi přišlo a docvaklo, že vlastně ta šlapka má přesah směrem ke mně, tedy místo pro patu chodidla, což vlastně umožňuje kyvný pohyb dopředu a dozadu! Hurá! A najednou už jsem pochopila, že je možné takovýto kolovrat roztočit jakýmkoliv chtěným směrem i bez použití rukou. Také je možné prostřídat nohy a šlapat i levou nohou, protože tvořené vlákno může do kruhového ústí v pohodě vstupovat i pod úhlem. No a když si Sáru natočím šikmo, tak mi sice vlákno vstupuje do ústí pod ostřejším úhlem, ale na docela velkou šlapku si dokážu dát své malé pravé chodidlo a špičkou mého levého (také malého :-) chodidla mohu pomáhat na krátkém konci šlapky a tím mohu pro šlapání kolovratu použít obě nohy, tudíž nepřetěžuji jen jednu nohu. Takže jsem nadšená.

Samozřejmě Viktorka je o něčem jiném z hlediska lehkosti šlapání oběma nohama a lehkosti chodu. Jenže cenově je to také obrovský rozdíl: S17 za 8.747,- a ve stejnou dobu a na stejném e-shopu je Victoria S95 za 18.179,-. Takže jednou tak drahá!  (ale o dost menší :-)

Těším se na další zkušenosti se Sárou.

Vytvořte si webové stránky zdarma! Tento web je vytvořený pomocí Webnode. Vytvořte si vlastní stránky zdarma ještě dnes! Vytvořit stránky